Anledningarna till att ta fram cykeln och få cyklandet att bli en rutin i din vardag är många. Framför allt ur ett hälsoperspektiv där just cykling som träning innebär otroligt gynnsamma fördelar för dig, din fysiska hälsa samt ditt mentala välmående. Här har vi samlat de främsta argumenten till varför det är hög tid för oss alla att börja cykla.

  • Motionsform för alla

Cykling är en av de sporter och träningsformer som faktiskt bjuder in alla till aktivitet. För att sätta dig på cykelsadeln krävs ingen särskild ålder; ung som gammal kan få ut mycket av att låta cykling bli en del av vardagsträningen. Det är dessutom en motionsform som kan anpassas till olika nivåer där den oerfarne kan lära sig att cykelträna samtidigt som den vane cyklisten ständigt kan prestera bättre. Oavsett om syftet med träningen är att gå ner i vikt, förbättra konditionen eller komma ner i varv är cykling en optimal träningsform för alla.

  • Förstärkta muskler och lägre puls

När du cyklar sätts några av kroppens absolut största muskler i arbete, nämligen låren och sätesmusklerna. Stora muskler som tränas hårt kräver enormt mycket fysiskt arbete, vilket i sin tur innebär att konditionen tränas på topp. Den som börjar cykelträna för första gången kommer på bara några turer att märka skillnad i ork, puls och kondition.

  • Förbättrad mental hälsa

Träning är alltid en bra medicin när det kommer till den mentala biten och det är starkt bevisat att fysisk aktivitet hjälper oss att skapa en sund inre balans. Vad som är intressant i detta är att vissa träningsformer som cykling mer än andra banar väg för en sundare mental hälsa. Att bege sig ut på en cykeltur är enkelt i vardagen och ett bra sätt för att komma ner i varv efter en intensiv jobbdag.

  • Ökad ämnesomsättning

Cykling är komplett i den bemärkelse att hela kroppen arbetar när du trampar på pedalerna. Armar, rygg, axlar, lår och ben är ständigt i rörelse och dina muskler aktiveras under hela träningspasset. Eftersom dina muskler ständigt blir starkare kommer du rent fysiskt också att orka mer under träningspasset, men även i den vanliga vardagen. Din omsättning ökar avsevärt när du cykeltränar, vilket också hjälper dig att hålla vikten (så länge du har en sund kost) nere.

  • Skonsam träning mot kroppen

Det finns träningsformer som må vara väldigt effektiva, men få sporter är lika skonsamma mot exempelvis hårda stötar som cykling. När du löptränar känns varje steg och dina fötter belastas med hela din kropps tyngd. Vid cykelträning skonas din kropp mot tunga stötar som i längden kan leda till problem med leder och muskler.

Lyssna på din kropp

Viktigt att nämna i sammanhanget är vikten av att lyssna på din kropp och i tid upptäcka eventuella skador. Det kan även handla om att helt enkelt ta det lite lugnare med träningen vissa veckor – en allt för pressad träningsrutin är aldrig fördelaktig. Försök att hitta en cykelrutin som passar ditt schema och låt aldrig träningen bli ett måste utan försök också att njuta av stunden på cykelsadeln. Ett tips för dig som kan ha lite svårt att komma igång med träningen är att hitta en träningsgrupp där ni tillsammans beger er ut på cykel någon gång i veckan. Det är ett utmärkt sätt för att hålla motivationen på topp och du får dessutom ut ett socialt umgänge av träningspasset!